"Браво на тенора! Никола Николов даде отлични доказателства за своите изключителни възможности. Неговият глас е много добре поставен и щедро надарен с индивидуални вокални багри.” Така възторжено се отзовава италианският вестник "Джорнале дел матино” за гласовите качества и певческото майсторство на прославения български тенор Никола Николов. Заслужилият артист и лауреат на Димитровска награда Никола Николов е роден в София през 1925 г. Още от малък той обиква вокалната музика и едва 17-годишен започва да учи пеене при видния баритон и педагог Събчо Събев. През 1947 г. Николов дебютира с успех на Варненската сцена като Пинкертон от оп. „Мадам Бътерфлай” на Пучини. Богатите гласови и артистични данни на Николов блясват и във всички следващи роли, които той изнася на Варненската сцена : Рудолф от "Бохеми” на Пучини, Дон Хозе от „Кармен” на Бизе, Алфред от „Травиата” на Верди, Туриду от "Селска чест” на Маскани, Каварадоси от "Тоска” на Пучини и др. Първата си крачка към световната слава младият певец извършва през 1951 г., когато той спечелва лауреатско звание на III-ия световен младежки фестивал в Берлин. През 1953 г. той повтаря успеха си, този път в Букурещ, ставайки лауреат и на IV-ия световен фестивал. Следващата година високоталантливият певец заминава на специализация в СССР. Неговото участие по оперните сцени на Москва, Ленинград, Киев, Рига, Минск, Вилно и Талин получава блестящи оценки. През 1955 г. Николов е отново в родината си, вече като член на Софийската народна опера. През следващата година той се явява на международния музикален конкурс във Верчели — Италия. И ето че неизвестния български певец се проявява и в родината на вокалното изкуство — той се класира пръв между тенорите. Н. Николов започва да бъде търсен от италианските оперни театри. Той пее в Падуа в „Риголето”, в Сполето — в вМакбет”, във Верчели — в „Тоска”. Италианската преса веднага откликва. В. „Ла национале италиана” пише: "Никола Николов е тенор с топъл глас и по-добро от това, което показа, не може да се даде. Неговото участие намери горещи одобрения.” Тези нови успехи на младия певец стават причина да бъде поканен за два отговорни концерта пред микрофона на италианското радио. Ето че вече и ръководството на прочутата Миланска скала се интересува от българския тенор. На 11 февруари 1959 г. Николов пее за пръв път на сцената на Миланската скала в оп. „Продадена невеста”, дирижирана от прославения Ловро фон Матачич. Същата година известния вече български тенор бива поканен да пее в ежегйдния голям музикален фестивал в гр. Уексфорд — Ирландия. Петте спектакла на оп. "Аролдо” от Верди с участието на Николов и именития италиански баритон Алдо Проти преминават при забележителен успех. След нови гастроли в СССР, Николов за пръв път гостува на Лондонската „Ковент Гардън”. Неколкократните му участия като Радамес от "Аида” на Верди преминават при триумфален успех и суперлативни оценки от страна на взискателната английска критика, която на времето даде класически оценки за изкуството на легендарните тенори Карузо, Пертиле и Мерли. В. "Финаншъл таймс” откликва: „Николов е един от най-добрите тенори, каквито не сме слушали дълго време в "Ковент Гардън”. И отново триумфални успехи: участие в Реквиемът на Верди в Лондон, дебюг в Ню-Йоркската Метрополитен опера в "Кармен” на Бизе, дебют във Виенската щатс опер в "Турандот” на Пучини, участие във Вердиевия реквием във Виена, гастроли в Белград, Загреб, Будапеща, Москва, Ленинград, Букурещ, Лайпциг, Берлин, участие във фестивала на оперните звезди в Хамбург, в откриването на сезона 1963—64 г. на прочутата Неаполитанска опера "Сан Карло” в главната роля на оп. "Африканката” от Майербер, в "Кармен” в Лисабон, премиерата на същата опера на сцената на Женевския Гран театър в края на 1964 г. и т. н. И постоянни ангажименти на сцената на Виенската и Лондонската опери в "Риголето”, "Трубадур”, "Тоска”, "Турандот”, "Аида” и др. заедно със световни знаменитости като А. Проти, А. Мофо, Дж. Симионато, Н. Дзакария, А. Стела, Ет. Бастианини, Р. Картери и др. Световното признание на Н. Николов е плод на неговите забележителни изпълнителски качества. Певческата му природа е действително изключителна. Неговият обемист и необичайно плътен почти чисто драматичен тенор се разгръща в твърде широк диапазон от плътните низини на които би завидял всеки баритон (ниското ”до” от канцоната в „Бал с маски”) до виртуозните и спонтанни височини (пределно високите "ре бемоли” от "Риголето” и "Трубадур”). Гласовото му богатство се изявява през призмата на един стихиен и завладяващ темперамент. Буйните дра-матични акценти, несдържаната гласова мощ, широките необятни фрази, бляскавите и патетични кулминации отговарят на представата за най-спонтанните и пълноценни драматични тенори от машаба на неповторимия Франческо Мерли. Николов е чужд на външните ефекти и показност. Винаги топъл и сърдечен, винаги воден от здрав и естетически верен вкус, той пленява и покорява сърцата на публиката със своето искрено пресъздаване. Константин Карапетров
Opera Recital by Nicola Nikolov, Tenor (1) Three arias from Operas by Giuseppe Verdi: a) The romance of Radames from scene I of "Aida” b) Manrico’s aria from scene 6 of "Il Trovatore” c) Manrico’s stretta from scene 6 of "Il Trovatore” Four Arias from Operas by Giacomo Puccini: a) Rudolf’s aria from Act One of "La Bohиme” b) Cavaradossi’s aria from Act Three of "Tosca” c) Calaf’s aria from Act One of "Turandot” d) Calaf’s aria from Act Three of "Turandot” Two Arias of Canio from Opera "Pagliacci” (Leoncavallo) a) Aria from Act One b) Aria from Act Two Accompaniment by the Symphony Orchestra of the Bulgarian Radio and Television. Conductors : Vassil Stephanov (1-4, 7-9) and Rouslan Raichev (5, 6). The men’s chorus of the National Opera in Sofia takes part in Manrico’s stretta. Opera Recital by Nicola Nikolov, Tenor (2) Pietro Mascani : Aria of Turidu from "Cavalleria Rusticana” Giuseppe Verdi: Four arias from "Othello” (Verdi): a) Introductional Monologue, act I b) Aria, act II c) Monologue, act III d) The Death of Othello, act IV Giacomo Puccini: a) Aria of Johnson, act III from "The Girl of West” b) Aria of Cavaradossi, act I from "Toska” e) Aria of Orieaux, act I from "Manon Lescaut” d) Aria of Pinkerton, act III from "Madam Butterfly” Accompanied by the Symphony Orchestra of the Bulgarian Radio and T.V., conductor Ivan Marinov The records are taken in January, 1968, in Congress Hall — Sofia Opera Recital by Nicola Nikolov, Tenor (3) 1. Arnold’s Aria from the Opera "William Tell” • Rossini 2. Rudolf’s Aria from the Opera "La Bohиme” • Puccini 3. Vasco de Gama’s Aria from the Opera "The African” • Meyerbeer 4. Aria of Andre Chйnier from Act I of the Opera of the Same Name • Giordano 5. Aria of Andre Chйnier from Act IV of the Opera of the Same Name • Giordano 6. Aria of Enzo from the Opera "La Gioconda” • Ponchielli 7. Canio’s Aria from the Opera "Pagliacci” • Leoncavallo 8. Alfred’s Aria from the Opera ‘La Traviata” • Verdi 9. Macduff’s Aria from the Opera "Macbeth” • Verdi 10. Aria of the Duke from Act HI of the Op. "Rigoletto” • Verdi 11. Aria of the Duke from Act IV of the Op. "Rieoletto” • Verdi Accompanied by Symphony Orchestra at B. R. T. Conductor Vassil Stephanov
Второй диск входит по названиям в первый полностью - по 9 записей в каждом. Всего 18. Спасибо . Извините за мой недосмотр. Всё в порядке. Пост блестящий.
"Неговият обемист и необичайно плътен" "Широк диапазон от плътните низини на които би завидял всеки баритон" "Винаги топъл и сърдечен, винаги воден от здрав и естетически верен вкус"
Ну не красота,а? Хоть наизусть запоминай и перчи в разговоре свою речь такими языковыми орнаментами.
Никола Николов был замечательны человек и артист.Я его немножко знал.Он был звезда,но всегда вёл себя как нормальны человек и артист - вот в чём было и его обояние.
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]
Аудио/видеозаписи и литература предоставляются исключительно для ознакомления. После ознакомления они должны быть удалены, иначе, вероятно, Вами будет нарушен закон "об авторском праве и смежных правах".